Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

April 15, 2012

Bab 3-1: Dan Mimpi Pun Bersatu


Perlahan-lahan Anne menghirup air koko yang baru dihulurkan kepadanya oleh Tengku Farid sebentar tadi. Selepas mengambil minumannya, Tengku Farid beredar untuk menyertai rakan-rakan Anne yang masih tertanya-tanya siapakah Tengku Iskandar di samping Anne. Anne tahu rakan-rakannya tentu hairan kerana sebelum ini dia tidak pernah menceritakan perihal Tengku Iskandar kepada sesiapa. Bagi diri Anne, Tengku Iskandar hanyalah mimpi indahnya sewaktu dia masih di bangku sekolah. Kewujudan Tengku Iskandar baginya hanya satu legenda yang menyakitkan.

Tengku Iskandar merenung wajah Anne yang telah banyak berubah selari dengan kedewasaannya. Anne bukan lagi gadis nakal yang pernah dikenalinya dahulu. Bagi Tengku Iskandar, gadis yang berada di hadapannya itu ialah seorang gadis bersemangat waja yang perlu direbut cintanya semula.

Hampir lima tahun yang lalu, Tengku Iskandar telah kehilangan cinta Anne yang  begitu sukar diperoleh. Kini sekali lagi dia beradu nasib untuk merebut cinta itu. Untuk mencapai cita-citanya, Tengku Iskandar cuba sedaya upaya untuk menjejak Anne. Akhirnya di puncak gunung itu dia berjaya bertemu dengan cinta pertama dan terakhirnya.

Kali ini dia tidak akan kehilangan Anne lagi walau apa jua risikonya. Dia rela membelakangkan protokol istana hanya kerana Anne. Demi Anne Zulaikha yang amat dikasihinya, Tengku Iskandar rela dihukum ayahanda dan bondanya.

Banyak soalan yang perlu ditanyakan kepada Anne. Namun lidahnya seperti dipaku. Kehilangan Anne selama ini membuatkan dia takut untuk berkata-kata. Dia takut kata-katanya nanti bakal melukakan hati kekasihnya itu. Mungkin kerana dia tidak pandai menyusun kata dahulu, Anne telah berkecil hati dengannya dan lantas menghilangkan diri. Namun dia perlukan jawapan dan kepastian daripada Anne. Dan yang lebih utama, dia mahu tahu adakah Anne masih menyayanginya seperti dahulu.

“Anne, saya nak tahu kenapa awak tak mahu jawab panggilan-panggilan saya atau balas surat-surat saya selama ini. Awak terus menghilangkan diri selepas saya ke Cambridge dulu. Kenapa Anne?” Begitu tenang Tengku Iskandar menyuarakan rasa tidak puas hatinya. Kalau boleh dia tidak mahu menyinggung perasaan Anne lagi.

Anne tidak terus menjawab. Soalan Tengku Iskandar itu memang telah dijangka dan Anne tahu suatu hari nanti dia harus menjawabnya. Oleh itu dia sudah bersedia dengan jawapan. Telah lama dia membuat keputusan tersebut. Jadi hari ini dia akan meluahkannya.

“Saya lakukan itu semua adalah untuk kebaikan kita. Kalau tidak pun untuk diri saya sendiri,” Anne menarik nafas dalam-dalam sebelum menyambung lagi, “Awak Tengku Mahkota yang bakal menjadi sultan  suatu hari nanti. Saya cuma orang biasa yang tak ada pangkat atau berdarah ‘kuning’. Tak mungkin kita boleh bersama. Awak tahu dan saya juga tahu. Semua orang tahu yang perhubungan kita tidak akan berjaya dan direstui-“

“Hentikan Anne!” Tengku Iskandar memintas kata-kata Anne. Nada suaranya keras. Dia nampaknya tidak bersetuju dengan kata-kata itu. “Jangan jadikan pangkat dan darjat sebagai alasan. Itu semua sudah basi. Sekarang ni zaman dah moden. Pangkat dan darjat sudah tidak penting lagi bagi saya, Anne. Monarki juga tidak akan bertahan lama. Saya tidak pedulikan itu semua. Apa yang penting sekarang ialah kita,”

“Mudah untuk awak berkata-kata, Iskandar. Tapi awak harus ingat yang awak terikat dengan protokol istana. Awak tak boleh buat sesuka hati awak saja. Nanti awak akan dituduh menderhaka kepada Sultan dan Permaisuri,” Anne cuba menguji pendirian Tengku Iskandar. Dia mahu tahu adakah lelaki itu faham tentang apa yang dicakapkannya sebentar tadi. Atau Tengku Iskandar hanya mahu menyedapkan hatinya sahaja.

“Anne, jangan nak bertekak dengan saya fasal protokol istana. Saya dah jelak dengar itu semua. Apa yang saya pentingkan sekarang ialah hidup saya sebagai manusia bukan sebagai putera mahkota mana-mana kerajaan.” Tengku Iskandar merenung wajah Anne. “Sekarang beritahu saya adakah awak masih mencintai saya seperti dulu?”

Serba salah Anne dibuatnya. Sebentar tadi dia begitu pasti dengan keputusannya ingin menolak cinta Tengku Iskandar. Tapi kini pendiriannya kembali goyah. Dia tidak tahu apa yang harus dilakukannya sekarang. Jika dia menerima kembali cinta itu bermakna dia akan kecewa lagi sekiranya cinta itu menemui kegagalan. Tetapi seandainya dia menolak, Anne tidak pasti dia boleh mencintai mana-mana lelaki lain selain Tengku Iskandar.

“Saya tak tahu, Iskandar. Tak tahu!” Anne menyembunyikan wajahnya di atas kedua-dua belah tangannya yang diletakkan di atas lututnya. “Saya keliru dan saya takut,” Anne mengangkat kepalanya dan meletakkan dagunya pula di atas tangan. “Saya takut seandainya saya kehilangan awak sekali lagi. Saya dah tak mampu untuk kecewa buat kali kedua. Jadi sebelum perkara buruk itu berlaku-“

“Tidak!” Bantah Tengku Iskandar. “Perkara itu tidak akan berlaku sekali lagi. Saya janji. Maka sebab itu saya mahu awak jadi isteri saya. Kita nikah sebaik saja tiba di Tanah Rata nanti!”

Bulat mata Anne merenung wajah Tengku Iskandar yang serius itu. “Awak dah gila ke Iskandar?” marah Anne. Dia sendiri pun tidak mengerti kenapa suaranya meninggi begitu. Apa yang pasti dia memang terkejut mendengar lamaran itu.

Tiba-tiba Tengku Iskandar ketawa. “Saya tak gila, Anne. Kalau saya gila...tak mungkin saya mahu jadikan awak isteri saya,” Tengku Iskandar tersenyum memandang wajah Anne yang masih terkejut.

*****

BELI novel ini.
Semenanjung : RM 21.00 / Ahli KN : RM 17.00
Sabah Dan Sarawak : RM 24.00 / Ahli KN : RM 20.00


2 comments:

  1. bagaimana saya nak beli novel ni? Lama dah mencari tapi x jumpa

    ReplyDelete
  2. Hai saya nak tanya, novel ni masih available?

    ReplyDelete