Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

November 17, 2012

Tolong Pikat Hatinya @ Kisah Ryan Episod 5

ZARA mencapai sehelai Metro Khakis berwarna hitam dan dipadankan dengan  blaus butang hadapan berwarna baby pink. Pakaian yang dipakainya ini sudah pasti tidak menghantar apa-apa isyarat kepada Rezman. Setengah jam kemudian, loceng pintu apartmennya berbunyi. Zara membuka pintu. Rezman begitu segak memakai baju t Polo Sport berwarna merah hati yang dipadankan dengan jean biru pudar.

“Santai,” komen Rezman sewaktu meneliti penampilannya.

Zara tersenyum sambil mengunci gril. Rezman memandang kiri dan ke kanan. Dia nampak kurang selesa berada di situ.

Kenapa?” Zara menyembunyikan senyuman. Butang lif ditekan.

“Dah lama kau tinggal kat sini?”

Rezman memang kurang selesa berada di kawasan rumah Zara. Mengapa gadis secantik Zara boleh tinggal di flat yang nampak lama dan kurang dijaga kebersihannya? Lifnya pun sudah berbunyi-bunyi ibarat lori sampah DBKL. Pada mulanya dia hendak mendaki tangga sahaja tadi memandangkan rumah Zara hanya terletak di tingkat lima. Tetapi bau hancing dan tahi kucing menghalangnya berbuat demikian. Dia hampir muntah tadi.

“Sejak dua tahun lalu. Kenapa? Kau rasa tak selesa? Ini saja yang aku mampu.” Zara lebih suka berterus-terang.

“Lebih baik kau duduk di kondo saja. Lepas kau terima tawaran Ryan nanti, sudah tentu kau mampu hidup senang sikit.” Rezman menyeluk saku dan mengeluarkan kunci kereta. Sebiji punat kecil ditekan. Kemudian Rezman memulas pemegang pintu Nissan Murano miliknya.

“Entahlah. Aku rasa tak bersemangat nak terima jawatan tu. Ryan paksa aku supaya terima. Dia tu memang suka paksa orang, eh?”

Rezman tergelak mendengar komen Zara mengenai Ryan. “He always gets his own way of pushing people.” Enjin kereta dihidupkan.

“Kita nak ke mana?”

“Ristorante L’Opera, Bukit Bintang.”

“Boleh aku tanya sesuatu?”

“Ya?” Rezman menoleh seketika ke arah Zara.

“Isteri kau tak kisah ke?”

Rezman tersenyum. “Dia tak kisah. Lagipun dia berhutang dengan aku.”

“Maksud kau?” Dahi Zara berkerut memandang Rezman. Tidak pernah dia mendengar ada isteri yang rela suaminya berpelesiran dengan wanita lain di belakangnya.

“Mungkin lain kali aku ceritakan pada kau. Tenang-tenang saja. Dena tak akan buat bising. Kami saling memahami.”

“Maknanya kau pun merelakan dia berseronok dengan lelaki lain?” Zara cuba memahami maksud yang disampaikan oleh Rezman.

“Mmm....tak. Dia dah terlebih berseronok. Sekarang masanya untuk dia duduk saja di rumah sambil buat bodoh.”

Apabila Zara ingin menyuarakan bantahan, Rezman menggeleng. “Aku tak mahu cakap fasal dia lagi, boleh? Tujuan kita keluar malam ni sebab nak kenal antara satu sama lain, kan?”

Keadaan malam minggu di Bintang Walk benar-benar sesak ketika mereka tiba. Agak payah juga Rezman hendak mendapatkan tempat letak kereta di bawah Piccolo Hotel. Selepas beberapa kali berpusing-pusing, akhirnya mereka berjaya mendapat tempat. Mujur Rezman sudah membuat tempahan awal. Jadi tidak perlu mereka menunggu giliran mendapatkan tempat makan pula.

Telefon bimbit Zara berbunyi menandakan ada mesej baharu masuk sebaik sahaja pelayan selesai mengambil pesanan mereka. Zara tersenyum membaca pesanan ringkas yang terpamer pada skrin telefon bimbitnya.

“Siapa hantar?” Rezman memandang dengan curiga. Dia berasa cemburu pula melihat Zara tersenyum manis selepas membaca pesanan ringkas yang baru diterimanya.

“Ryan.” Senyuman masih lekat di bibir Zara.

“Bak sini handphone tu!” Pantas tangan Rezman merampas telefon bimbit Samsung dari tangan Zara.

If Rez cross the line, text ‘HELP’ to me.” Rezman membaca perlahan. Wajahnya berkerut, tidak puas hati.

“Dia ingat dia siapa? Pengawal peribadi kau? Ingat aku ni apa? Penyumbaleweng?” Buat pertama kali dalam persahabatan mereka, Rezman rasa marah kepada Ryan.

“Jangan marah Ryan. Dia tak bersalah. Dia cuma mahu bagi keyakinan pada aku.” Zara tidak mahu Rezman dan Ryan saling bermusuhan kerana dirinya.

“Keyakinan untuk apa?” Rezman merenung Zara. Hatinya masih panas.

"Aku tak suka ada hubungan dengan lelaki yang dah beristeri. Walaupun isteri kau tak kisah. Aku yang rasa tak selesa. Jadi, boleh kita berkawan saja?”

“Semua ni kerana Ryan, kan?” Hati Rezman kembali berapi.

“Ryan tak ada kena-mengena dalam hal ni!” Suara Zara mula meninggi. “Dia masih dengan cinta gilanya pada Nurjia. Aku dengan dia sekadar kawan rapat. Itu saja. Eh, kenapa pula aku kena jelaskan semua ni pada kau? Ini hidup aku!” Zara kurang selesa dengan tindakan Rezman yang seperti ingin mencampuri urusannya.

“Okey. Kalau bukan Ryan, mungkin ada orang lain?” Rezman masih enggan berputus asa. Dia tidak dapat menerima sebab Zara menolak dirinya.

“Tak ada sesiapa,” jawab Zara dengan bosan.

“Mustahil!”

Renungan tajam Rezman melekat pada wajah Zara yang selamba. Gadis secantik ini tidak mempunyai teman istimewa? Di mana silapnya? Adakah dia jenis yang suka berfoya-foya seperti Dena yang menunggu peluang keemasan hendak menjerat ikan emas?

“Terpulang pada kau.” Zara berpeluk tubuh. Perutnya yang tadi agak lapar, sudah menjadi kenyang sebaik sahaja hidangan dibawa ke hadapan matanya.

“Makan,” ujarnya sepatah sebelum menyuapkan kepingan salmon ke mulutnya. Begitu selamba Zara menikmati makanannya tanpa mempedulikan Rezman. Walaupun seleranya hampir hilang, rezeki yang terhidang tidak perlu dibazirkan.

Rezman mengurut dahinya perlahan-lahan. Buat pertama kalinya dia berhadapan dengan gadis yang jinak-jinak merpati. Zara begitu selamba. Seolah-olah dia tidak takut apa-apa. Malah gadis itu langsung tidak menunjukkan minat kepadanya. Tidak cukup kacak dan bergayakah dia di mata gadis itu? Ataupun dia tidak cukup kaya seperti Ryan?

Makan malam itu tidak seperti yang Rezman harapkan. Ia hambar dan cepat berakhir. Moodnya hendak berseronok dengan Zara hilang apabila gadis itu tidak menunjukkan apa-apa reaksi yang memberangsangkan terhadapnya. Selepas menghantar Zara pulang,  Rezman terus menuju ke Goddezz Coutûre Club. Dia perlu menghiburkan dirinya yang kecewa. Mungkin Ginnie ataupun Julie sudi menghiburkan hatinya malam itu.

SEBAIK sahaja tiba di rumah, telefon bimbitnya berbunyi. Dia tersenyum sambil mengangkat telefon. Nama Ryan berkelip-kelip pada skrin telefonnya.

“Aku selamat sampai di rumah dalam keadaan baik!” Belum sempat Ryan bersuara, Zara terlebih dahulu menyatakan keadaannya.

“Awalnya? Keluar tiga jam saja?” Suara Ryan kedengaran terkejut.

“Dia tu membosankan aku. Lain kali kalau dia ajak keluar, kau ikut sekali tau.”

“Dia tak cuba....”

“Langsung tak ada peluang. Lagipun aku rasa kau dah kacau mood dia awal-awal lagi.”

“Maksud kau?”

“Mesej kau dia baca. Dia syak yang kita ada hubungan. Kuat cemburulah sahabat baik kau tu.”

Ryan tergelak. “Langsung tak macam dia. Kau dah berjaya ubah Rez. Tahniah!”

“Hmmm...tak ada maknanya. Aku masih tak menyukai dia. Suruh dia berhenti kejar aku, boleh tak? Aku tak mahu dituduh merampas suami orang.”

Ryan tersenyum. Kalaulah Zara tahu hakikat sebenar di sebalik perkahwinan antara Rezman dengan Dena, mungkin dia boleh berikan peluang. Tetapi Ryan tidak mahu masuk campur dalam hal itu. Hanya Rezman sahaja yang berhak menceritakan kisah rumah tangganya.


TELEFON bimbit Zara berbunyi. Nama Rezman berkelip-kelip. Zara membiarkan panggilan itu tidak berjawab. Dia tidak ada mood hendak berbual dengan sesiapa ketika itu. Belum pun sampai lima minit, telefon berbunyi lagi. Zara menjeling telefonnya yang terlekat di dash board. Kali ini nama Ryan pula terpapar. Perlukah Zara menjawab panggilan lelaki itu? Lambat-lambat dia menekan butang kawalan pada wayar hands free di lehernya.

“Tadi Rez...sekarang kau. Apa hal?” Seperti biasa, belum sempat Ryan bersuara, dia sudah menyembur kata-kata dahulu.

“Oh...dia ada buat panggilan tadi?” Ryan kedengaran terkejut.

“Hmm.... Korang ni ada hubungan psikik ke?”

Zara terdengar Ryan tergelak. “Dia cakap apa pada kau?”

“Aku tak angkat. Tengah memandu ni.”

“Tapi kenapa panggilan aku kau angkat?” Ryan berasa curiga.

“Sebab kau tak jatuh cinta pada aku.” Selamba Zara bersuara.

Sekali lagi Ryan tergelak. “Pasti Rez sedang kecewa kerana kau tak menerima cintanya.”

“Kalau dia bujang, aku boleh menimbangkan perasaan dia. Malangnya dia sudah beristeri. Aku tak mahu jadi perampas.” Zara tidak mahu menjadi seperti Miriya, perosak rumah tangga mummy dan daddy.

“Kau lapang malam ni?”

“Kenapa?” Soalan dijawab dengan soalan.

“Ikut aku pergi majlis koktel. Aku malas nak pergi sendirian. Nanti banyak pula yang tanya bukan-bukan.” Sebenarnya Ryan tidak mahu sesiapa pun bertanya kepadanya mengenai Nurjia. Dia sedang berusaha memadamkan nama wanita itu di hatinya.

“Aku ada di luar KL. Takut tak sempat. Majlis tu mula pukul berapa?”

“8.30 malam.”

“Hmm...tak sempat kut.”

“Agak-agak pukul berapa kau boleh sampai KL?”

“Pukul 8 dah boleh sampai. Tapi aku kenalah balik rumah, mandi, bersiap, bersolek....” Zara membiarkan ayatnya tergantung.

“Boleh tak kau terus ke One World Hotel?” Ryan menyuruh.

“Apa? Kau nak suruh aku....”

“Aku akan siapkan segala-galanya untuk kau. Yang penting kau datang, okey. Jumpa di sana!” Talian dimatikan.

Aku belum setuju lagi dia dah letak? Zara tidak puas hati. Suka-suka saja Ryan membuat rancangan untuknya. Dia ingat aku siapa?



AWAS! Sekiranya kisah yang dipaparkan di blog ini tidak sama dengan versi cetak yang akan keluar pada bulan Disember 2012. Anda telah diberikan amaran...hihihi

4 comments:

  1. Tajuk yg sama ker dlm versi cetak? Boleh beli online ker? Dah terlekat pulak kat cerita ni....

    ReplyDelete
  2. yup...tajuk yang sama --->>> Tolong Pikat Hatinya. Novel belum keluar lagi. Dijadual bulan Disember 2012. boleh pesan dulu kalau mahu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak pesan kat mana dan bagaimana? Pls elaborate. Tq.

      Delete
  3. juz fill in order form here http://novelizza.blogspot.com

    then bila novel dah keluar, sy akan pos kan :D

    thanks

    ReplyDelete