Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

November 03, 2012

Tolong Pikat Hatinya @ Kisah Ryan - Episod 3




“BAGI aku lima minit. Aku baru selesai bermesyuarat dengan pembekal.” Zara meletakkan telefon. Dia membuka kot pendek dan melemparkannya ke atas kerusi. Tangannya pantas mencapai tisu basah dan mengelap jari-jemarinya. Hari ini sudah ramai yang ditemuinya. Dia bersalaman dengan mereka. Entah apa pula jenis kuman yang sudah berpindah ke kulitnya yang mulus itu.

Tisu basah yang sudah bertukar warna kelabu itu dicampakkan ke dalam bakul sampah. Sehelai lagi ditarik. Dia akan terus menarik tisu sehinggalah tisu itu tidak bertukar warna. Sesudah berpuas hati, Zara membuka laci mengeluarkan bedak kompak. Wajahnya disapu nipis dengan bedak sebelum bibirnya dioleskan dengan sedikit gincu Revlon Super Lustrous berwarna Kiss Me Coral.

Zara mencapai organizer. Terburu-buru dia melangkah keluar dari bilik pejabatnya. Tingkat 22  menjadi destinasinya. Pasti Pengarah Urusan Millenium Group sudah lama menantinya.

“Maaf, lambat sikit!” Zara menarik kerusi di hadapan meja.

Ryan mengangkat kepala sebaik sahaja haruman Escada Incredible Me tercium dek hidungnya. Tersungging senyuman di bibir lelaki itu. “Baru habis mesyuarat?” Ryan meletakkan fail laporan yang baru diterimanya daripada Jabatan Pemasaran.

“Yup.” Sepatah jawapan Zara. Organizer di hadapannya dibuka, menandakan dia bersedia menunggu arahan.

“Kau dah fikirkan tawaran aku hari tu?” Sebaliknya lain pula yang keluar dari mulut Ryan.

Zara bersandar pada kerusi. Nafasnya ditarik dalam-dalam. “Bukan aku nak menolak...tapi ada orang lain lagi yang layak. Aku bukan seperti Jeslina. Aku tak pandai dalam hal pelaburan. Aku cuma suka buat program promosi...macam yang aku buat sekarang ni.”

“Maknanya kau dah berpuas hati dengan tahap kerjaya kau sekarang? Tak mahu meningkatkan diri?” Ryan seperti mencabar.

Zara tersenyum, menyembunyikan perasaan sedih di hatinya. “Aku baru saja setahun lebih di sini. Masih belum puas buat event. Tunggu setahun lagi, boleh?”

“Tunggu setahun lagi?” Suara Ryan berbaur curiga. “Zara, aku dah tengok resume kau. Selalunya genap saja dua tahun, kau akan tukar kerja. Milennium ni tempat kerja kau yang ketiga, kan?”

Zara menggeleng kepala. “Kau silap. Aku tak pernah kerja melebihi dua tahun. Kiranya Milennium ni aku berjaya bertahan sampai hari ni. Yang lain tu paling lama pun setahun.” Zara membetulkan fakta.

Ryan menjeling jam di pergelangan tangannya. Sudah hampir 12.30 tengah hari. “Jom makan!” Dia bangun.
Zara mengetap bibir. Hatinya berat hendak menerima pelawaan Ryan lagi. Sudah beberapa kali Ryan mengajaknya keluar makan bersama. Kalau tidak makan tengah hari, pasti lelaki itu mengajaknya keluar makan malam. Namun semuanya berjaya di tepis sejak kebelakangan ini.

“Marilah. Kau masih nak menolak lagi? Apa pula alasannya kali ni?” Suara Ryan sudah tidak semesra tadi.

Lambat-lambat Zara bangun. Bagaimana dia hendak menolak kali ini? Alasan apa yang sepatutnya diberikan? Dia sudah kehabisan alasan. Sebaik-baiknya berterus-terang sahaja. Itu jalan yang paling selamat.

“Aku kurang selesalah, Ryan. Dah jadi buah mulut orang. Aku sedang tertunggu-tunggu seruan Tan Sri untuk menghadap dia.” Zara menyuarakan kegusaran hatinya.

Dia menerima jawatan sebagai eksekutif acara kononnya hendak menyembunyikan diri daripada aura-aura perhatian di syarikat besar itu. Malang sekali apabila persahabatannya dengan Ryan selama ini sudah meletakkan dia di puncak perhatian semua manusia di Millenium Group. Gosip sudah tersebar mengatakan dia bakal mengganti tempat Nurjia Amani. Itupun setelah kegagalan Jeslina dahulu. Zara tidak mahu!

Dahulu Ryan rapat dengan Jeslina. Entah apa yang berlaku, tiba-tiba sahaja wanita itu meletakkan jawatan secara mengejut. Menyesal betul dia rapat dengan Ryan. Selama ini dia tidak berniat apa-apa. Dia datang ke Millenium Group hanya untuk mencari nafkah dan pengalaman. Perkenalannya dengan Ryan bermula sewaktu dia mengendalikan acara pelancaran Prima Idaman Square, projek pertama yang perlu dikendalikan olehnya. Kebetulan, ketuanya Puan Haryani cuti bersalin. Dia terpaksa memangku jawatan sebagai pengurus acara. Tugas pertama itu benar-benar mencabar kemampuannya. Sebelum itu, dia hanya kenal nama-nama orang atasannya. Disebabkan kesibukan, dia tidak sempat menghafal wajah mereka.

Sewaktu dia sedang sibuk memantau persiapan acara, Ryan datang melihat-lihat. Penampilan lelaki itu yang agak santai membuatkan dia menyangka Ryan salah seorang kontraktor yang diupah oleh syarikat. Dengan selamba dia mengarahkan Ryan membantunya memasang bunting di beberapa lokasi. Anehnya lelaki itu hanya menurut kata tanpa bantahan. Malah Ryan turut bergaul dengan pekerja bawahan lain dengan gaya yang selamba. Cuma dia tersedar kesilapannya apabila dia terdengar mereka memanggilnya Encik Rayyan. Pada waktu itu, barulah dia sedar yang dia sudah melakukan kesilapan yang amat besar.

Berkali-kali dia meminta maaf. Ryan setuju menerima permohonan maaf asalnya dia sanggup menemani lelaki itu makan tengah hari. Dari situ, persahabatan ‘aneh’ mereka bermula. Aneh kerana mereka selalu berjumpa secara sembunyi-sembunyi. Cuma sejak kebelakangan ini sahaja Ryan berani mengajaknya keluar pada waktu pejabat dan di hadapan pekerja lain.

“Kenapa kau takut dengan ayah? Apa dia boleh buat?” Ryan tersenyum lucu memandang Zara yang nampak begitu risau.

Zara mengetap bibirnya lagi. “Bodoh betullah. Berita ni mesti dah sampai ke pengetahuan Tan Sri. Dia pun macam orang lain juga. Mesti dia anggap yang bukan-bukan. Padahal tak ada apa-apa!”

Ryan tersenyum lucu. Sikap Zara yang selamba itulah yang menarik perhatiannya hendak berkawan dengan gadis itu. “Kau kata aku bodoh? Nak kena pecat?” Ryan mengacah.

“Aku bukan kata kau bodoh. Aku cuma kata semua ni bodoh. Bisik-bisik orang di belakang aku dah semakin kuat.” Zara menjelaskan maksud kata-kata kasarnya tadi. “Kalau pangkat aku pengurus tak apalah aku rapat dengan kau. Ni cuma eksekutif aje. Mesti orang anggap yang bukan-bukan.” Usah berpura-pura baik, Zara.  Usah tipu diri sendiri. Suara halus itu menjerit di kepala Zara hingga mengubah roman wajahnya.

“Sebab tu aku nak tawarkan pada kau jawatan Jeslina. Tapi kau jual mahal pula.” Ryan berpeluk tubuh memandang gadis di hadapannya. Wajah Zara jadi pucat tiba-tiba.

“Okeylah aku terima dengan berat hati!” Akhirnya Zara mengalah. “Tapi janganlah jadikan sebab tu bagi merapatkan hubungan kita. Kau tau yang aku memang tak ada hati pada kau.”

Ryan senyum lagi. Sikap Zara yang berterus-terang ini juga yang menyebabkan Ryan seronok berkawan dengannya. “Bagus. Sekarang kita saling memahami. Aku pun tak ada hati pada kau. Kita hanya teman, tapi mesra.”

Pecah ketawa Zara sebaik sahaja mendengar kata-kata Ryan yang terakhir. “TTM!” Dia terus menyambung ketawa hingga perut terasa senak. “Fuh. So unladylike of me laughing out loud like that in front of a gentleman!” Zara kembali serius.

Ini faktor ketiga yang membuatkan Ryan suka berkawan dengan Zara. “Boleh pergi sekarang? Aku dah lapar!” Ryan mengajak.

“Kau pergi dulu. Aku jumpa kau di sana.” Zara masih keberatan hendak keluar bergandingan dengan Ryan.

“Kau tau ke aku  nak ke mana?” Sinis soalan Ryan.

“Kau nak ke mana?” Zara membalas dengan  soalan  juga.

“Carcosa!”

“Waktu macam ni? Jalan sesak gilalah sekarang!” Lemah lutut Zara hendak memandu meredah kesesakan lalu lintas menuju ke Taman Tasik Perdana. “Satu  jam  mana sempat!”

“Aku dah beritahu Haryani yang kau masuk lambat sikit petang ni. Lagipun Rez dah tunggu kita. Kalau kau  tak mahu memandu, ikut saja aku.” Ryan keluar dari biliknya.

Berat kaki Zara mahu mengekori Ryan. Suka hati dia saja nak suruh aku masuk lambat, rungutnya kesal.

“Kak...macam biasa. Bos dera saya.” Zara mempamerkan wajah kurang ceria di hadapan Rumaiyah, pembantu khas Ryan.

Rumaiyah tergelak. “Yelah. Encik Rayyan dah beritahu  tadi. Pergilah.”

Perlahan-lahan Zara melangkah ke arah lif. Ryan sudah pun turun dahulu. Senyuman di bibir Rumaiyah masih belum lekang walaupun sudah beberapa minit perkara itu berlaku. Semenjak kehadiran Zara Elsa dalam hidup Ryan, dia sudah boleh melihat lelaki itu kembali tersenyum. Sikapnya sudah tidak serius macam dahulu. Sungguhpun dia masih mementingkan kerja, Ryan sudah semakin tahu bertenang dan tidak terlalu impulsif seperti dahulu. Sebelum ini pun sudah banyak gadis yang cuba meraih perhatian Ryan termasuk Cik Jeslina. Namun semuanya kecundang. Adakah Zara bakal pengganti tempat Nurjia di hati Ryan? Rumaiyah hanya mampu menghimpun jari memanjatkan doa buat kebahagiaan ketua yang banyak berbudi itu.

4 comments: