Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

October 20, 2012

Tolong Pikat Hatinya @ Kisah Ryan - Episod 1



“HEY, hot shot!”

Ryan tersentak daripada lamunan. Lekas-lekas dia membetulkan posisi duduknya. Ryan menegakkan badannya dan terus pura-pura sibuk menatap skrin rata komputer di atas mejanya.

Jeslina tersenyum sinis. Jarang dia melihat Ryan termenung begitu panjang dan jauh sehingga tidak sedar yang ada orang lain sudah masuk ke bilik pejabatnya. Entah apa yang bermain di fikirannya ketika itu.

“Tahniah. Saham kita naik lagi lima puluh sen hari ni.” Jeslina duduk di hadapan meja Ryan. “Apa rancangan seterusnya?”

Ryan memandang Jeslina, pegawai muda itu baru setahun lebih dilantik menyandang jawatan Pengurus Pembangunan Perniagaan di Millenium Properties. Sementelah, Jeslina turut memegang lima peratus saham dalam syarikat itu. Jeslina ialah antara orang kepercayaan Tan Sri Mukriz. Pengerusi Millenium Group itu sendiri yang mempelawa Jeslina menyertai anak syarikat mereka. Tambahan pula Jeslina ialah anak kepada rakan lama Tan Sri Mukriz.

“Itu tugas kau seterusnya. Bukankah kau dilantik untuk tujuan tu?” Ryan mematikan suis komputer. Hari sudah petang. Dia sudah tiada perasaan untuk berlama-lama di pejabat itu. Seharian dia cuba menahan perasaan, menetapkan hati supaya masuk ke pejabat dan membuat kerja seperti biasa. Tetapi nampaknya, usaha itu hanya setakat pukul enam petang.

“Dah nak balik?” Jeslina terkejut melihat Ryan yang sedang bersiap-siap seperti hendak pulang. Selalunya Ryan akan meninggalkan bilik pejabatnya hampir lewat tengah malam.

“Cukuplah untuk hari ni. Esok kita dah nak berangkat.” Ryan mencapai briefcase miliknya yang telah dimuatkan dengan beberapa dokumen penting.

Jeslina tersenyum. Sungguhpun Ryan cuba menyembunyikan kegusaran fikirannya, dia dapat mengesan ada sesuatu yang tidak kena pada lelaki itu. Mereka telah berkawan lama, semenjak sekolah rendah lagi. Keakraban mereka terputus apabila Jeslina melanjutkan pelajaran di luar negara dan bekerja di sana beberapa tahun sebelum mengambil keputusan pulang ke tanah air.

“Jumpa esok, Ryan. Jangan biarkan bayang-bayang lama terus mengejar kau.”

Langkah Ryan terhenti seketika. Dia mengetap gigi. Kulit wajahnya tegang. Tanpa mempedulikan sindiran Jeslina, Ryan meneruskan langkah.

Jeslina tersenyum kemenangan. Dengan Ryan dia memang selalu inginkan kemenangan. Sejak kecil dia memang selalu berlumba apa-apa sahaja dengan Ryan; baik kedudukan dalam kelas sehingga ke acara sukan di padang. Jeslina sentiasa mahu menang. Adil ataupun tidak, itu perkara nombor dua.

Jeslina memandang kalendar pada organizer miliknya. 28 hari bulan. Dia tersenyum sinis. Patutlah Ryan nampak murung dan tidak bersemangat hari ini. Rupa-rupanya dia masih terkenang akan tarikh perkahwinannya dahulu. Kelakarnya, ejek Jeslina. Dia tidak faham kenapa Ryan begitu  setia dengan bekas isterinya. Seolah-olah di hatinya sudah tiada ruang lagi untuk orang lain hadir.

Namun Jeslina tidak akan membiarkan keadaan itu berterusan. Jika orang lain boleh mengalah dan kalah, dia tidak akan gagal. Jeslina tidak pernah gagal, tidak sesekali. Dia akan buktikan yang dia berupaya menundukkan hati sekeras kerikil itu.

LAPANGAN Terbang Heathrow tidak pernah sunyi daripada kunjungan pengguna perkhidmatan udara yang dikatakan pengangkutan paling selamat di dunia. Ryan baru sahaja tiba di situ bersama Jeslina. Selepas mengambil bagasi, Jeslina meminta Ryan menantinya seketika. Dia perlu ke bilik air untuk menyolekkan wajah. Tandas di dalam pesawat baginya terlalu sempit untuk digunakan.

Sementara menanti Jeslina, Ryan sempat membeli surat khabar The London Post. Sambil berdiri menongkat siku di atas troli bagasi, Ryan menatap lembaran akhbar itu. Halaman pertama yang diselaknya, tentulah halaman perniagaan. Lagipun dia ke kota besar itu atas urusan perniagaan.

Tumpuan Ryan terganggu apabila dia terdengar seseorang melaungkan satu nama yang suatu ketika dahulu begitu akrab dalam hidupnya. Ryan tercari-cari suara itu di celah-celah kehingaran lapangan terbang antarabangsa itu. Surat khabar di tangan diletakkan di atas bagasi. Suara itu bergema lagi. Kali ini semakin jelas kerana dia sudah mula menumpukan sepenuh perhatian mencari puncanya.

“Gia! Saya di sini!”

Ryan dapat mengesan pemilik suara itu. Dia lihat seorang gadis berkulit cerah yang baru melangkah masuk keluar dari balai ketibaan sedang melambai-lambai ke satu arah. Walaupun nama ‘Gia’ itu bukan milik abadi seorang insan, Ryan tetap mahu mencari siapakah pemilik nama itu. Nama ‘Gia’ memang sudah berhantu dalam jiwanya. Dia memang tidak boleh melupakan nama itu selama-lamanya.

Degup jantung Ryan bergerak dua kali lebih pantas tatkala terpandang seorang wanita berambut ikal panjang mendekati gadis berkulit cerah itu. Mereka berdakapan seketika sambil bertanyakan khabar. Walaupun wanita itu membelakanginya, Ryan yakin dia tidak salah pandang. Langkah kakinya diatur semakin deras menghampiri kedua-dua wanita itu.

Dengan yakin, dia menegur.

“Gia?”

Kedua-dua orang gadis itu menoleh. Wajah kedua-duanya nampak hairan. Ryan terpegun memandang wanita bernama ‘Gia’ itu. Wajahnya memang seiras dengan Nurjia miliknya. Cuma yang berbeza ialah kaca mata berbingkai hitam ala 60-an dan skarf panjang yang diikat di kepala.

“Yes, sir? Can we help you?” ‘Nurjia’ bersuara. Loghatnya pekat orang tempatan.

Ryan jadi ragu-ragu seketika. Benarkah ini Nurjia Amani? Kenapa wanita ini langsung tidak menunjukkan apa-apa reaksi terhadapnya.

“I’m sorry. I thought you were someone else. Someone that I once knew.” Ryan agak hampa kerana telahannya meleset.

“That’s okay.” Gadis berkulit cerah itu tersenyum.

“Ayuh, Gia. Nggak sabar aku mahu pulang dan cubit-cubit sama anak kamu. Tentu dia sudah semakin gede, ya.” Rakan wanita yang menyerupai Gia itu bersuara; mengajak mereka lekas beransur dari sisi lelaki asing itu.

Kedua-dua wanita itu berlalu pergi sambil menyorong troli bagasi tanpa sedikit pun menoleh ke arah Ryan. Ryan mengeluh hampa. Jelas sekali wanita itu bukan Nurjia. Ryan memandang kedua-dua orang wanita itu sehinggalah mereka hilang di celah-celah ribuan manusia yang berada di terminal antarabangsa itu. Hatinya dilambung kecewa.



Ini versi mentah yang belum diedit. Versi cetak sudah pasti berbeza. Enjoy :D

No comments:

Post a Comment