Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

November 24, 2012

Tolong Pikat Hatinya @ Kisah Ryan Episod 6


“AKU dah sampai. Kau kat mana?” Zara berjalan pantas menuju ke lobi Hotel One World.
                “Ambil kunci di kaunter check-in. Bilik 515.”
                Zara mengatur langkah menuju ke kaunter. Selepas mengambil kad kunci, dia menghampiri lif. Pintu bilik 515 dibuka. Serta-merta bulu romanya meremang. Episod hitam yang berlaku lapan tahun lalu menyapa fikirannya. Zara memejamkan matanya dan menarik nafas dalam-dalam. Peristiwa lama tidak boleh mencederakan dia lagi. Yang sudah, biarkan berlalu. Dia memujuk hatinya.
                Sepasang gaun biru malam terletak elok di atas katil. Di atas ambal sepasang kasut sama warna masih elok di dalam kotak. Satu set barang perhiasan mutiara dan clutch bag diletakkan di atas meja. Zara harap kesemua itu bukan milik Nurjia. Dia tidak akan sanggup hendak memakainya.
                Zara menjeling jam tangan. Lagi 10 minit majlis hendak bermula. Dengan segera dia masuk ke dalam bilik mandi. Sekejap lagi tentu Ryan mencarinya.
                Loceng pintu dibunyikan. Zara baru selesai mengenakan zip gaun di tubuhnya. Dengan berkaki ayam, dia membuka pintu. Ryan terpacak di hadapannya lengkap bersut hitam.
                “Aku belum siap lagi.” Zara meninggalkan pintu yang ditahan oleh Ryan.
                “Ambillah masa selama mana yang kau perlukan. Majlis tu diadakan di sini. Di Jasmine Junior Ballroom.” Ryan duduk di atas katil. Dia meneliti penampilan Zara. Tubuh gadis yang langsing dan tinggi itu amat sesuai dengan gaun yang baru dipilihnya tadi.
                “Kalau macam tu, tak payah aku kelam-kabut macam kena kejar Along.” Zara mengeluarkan perapi tanpa bilas dari beg soleknya. Dengan menggunakan perapi segera itu, rambutnya yang sedikit kusut tadi begitu mudah diratakan. Guna jari pun boleh. Zara masih ingat akan tag line iklan yang mempromosikan salah satu produk penjagaan rambut. Apabila Zara ingin menyanggulkan rambutnya, Ryan menghalang.
                “Biarkan saja. Lagi cantik.” Ryan suka melihat rambut Zara yang beralun lembut seperti sutera. Ia mengingatkannya kepada rambut Nurjia. Wajah Ryan menjadi tegang. Kenapa perlu lagi dia mengenang wanita itu? Buat hatinya terseksa sahaja.
                “Tolong aku.” Zara menghulurkan rantai mutiara kepada Ryan.
                Lamunan singkat Ryan terganggu. Segera dia mencapai rantai mutiara dari tangan Zara dan membantu memakaikannya ke leher gadis itu. “Kau memang selalu aturkan pakaian untuk Nurjia?”
                Soalan yang keluar dari bibir Zara mengejutkan Ryan. Sebelum ini tidak pernah Zara menyebut nama bekas isterinya itu. Ryan tidak menjawab. Zara berpaling memandang ke wajahnya.
                “Alamak! Maaf. Aku tak bermaksud nak ungkit kisah lama kau.” Zara rasa serba-salah. Segera dia menjauhi Ryan dan menghampiri cermin. Wajahnya disolekkan nipis sahaja malam itu. Kemudian haruman Ralph Lauren Romance disemburkan ke tubuhnya. “Okey, siap!” Zara menyarungkan kasut tumit dua inci, menjadikan dia sama tinggi dengan Ryan. Zara menyulam tali clutch bag, yang senada dengan warna gaun, dengan jari-jemarinya.
                Dia melangkah menghampiri pintu. Ryan mengekorinya tanpa sepatah kata. Menyesal benar Zara kerana keceloparan mulutnya berkata-kata tadi. Dia sudah merompak kegembiraan Ryan dengan kata-kata lancangnya. “Janganlah buat muka macam ni. Bersalah aku rasa. Aku janji...lepas ni aku tak akan sentuh hal peribadi kau lagi.”
                Ryan tersenyum memandang Zara. Dia yang bersalah sebenarnya kerana sensitif tidak tentu fasal. Zara berasa lega melihat senyuman Ryan. Pintu lif terbuka dan mereka melangkah masuk.
                “Kenapa kau ajak aku? Tak ajak rakan-rakan perempuan kau yang lain?” Zara terlupa sesuatu. Sepatutnya dia perlu menjarakkan diri daripada Ryan seandainya dia mahu mengalihkan perhatian orang terhadapnya. Mungkin Zara perlukan teman bicara, maka sebab itu dia menerima ajakan Ryan tadi.
                “Aku ajak sebab kau neutral. Antara kita tak ada perasaan cinta. Aku selesa berkawan dengan kau kerana kau tak harapkan apa-apa daripada aku. Kalau aku ajak Zana, Helen ataupun Mirna, mereka pasti salah anggap sesuatu dan mengharapkan balasan cinta. Aku tak boleh ambil risiko.”
                “Sama juga dengan aku.” Zara berbisik perlahan. Kalau dia keluar dengan Rezman, pasti lelaki itu menganggap hubungan mereka ada harapan untuk berkembang. Kau tak boleh menerima cinta sesiapa, Zara. Cinta adalah terlarang buat kau. Suara hati mula mengingatkan dirinya.
                Mereka melangkah masuk ke Jasmine Junior Ballroom. Majlis cocktail itu sudah mula meriah dengan kehadiran tetamu yang semakin ramai.
                “Ryan!” Hazman tersenyum memandang Ryan. “Sampai juga kau. Dah habis berkabung nampaknya.” Hazman menjeling ke arah Zara. “Siapa? Pengganti Nurjia?”
                Ryan hanya tersenyum. Dia menoleh ke arah Zara. “Zara, Hazman. Teman sekuliah semasa di Princeton. Dia baru balik. Buat majlis ni sebab nak kumpulkan kawan-kawan lama.”
                Hazmin menghulurkan tangan. Zara menyambutnya kerana tidak mahu mengecilkan hati lelaki itu. “Ini isteri aku, Erra. Kami nikah di States.” Zara dan Erra bersalaman. Manakala Ryan hanya menganggukkan kepalanya. “Nanti kita berbual panjang. Jemput menjamu selera.” Hazman mempersilakan mereka menikmati jamuan.
                Zara sememangnya sudah lapar. Dia menghampiri meja bankuet yang penuh dengan hidangan tapas. Ada bruschetta, kurma yang digulung dengan hirisan daging lembu, orly ikan, kepingan ayam bersalut sos bawang putih, kepak ayam, croquettes udang, piza french baguette, calamare marinara, ayam condonblue, spanish omlette dan pelbagai lagi.
                “Laparnya. Aku rasa boleh makan kesemuanya!” Zara mencapai pinggan.
                “Ambilkan aku punya sekali. Kita kongsi. Kau nak minum apa?”
                “Apa-apa yang halal,” pesan Zara. Dia sudah mula memenuhkan pinggan dengan makanan.
                “Sudah tentu semuanya halal.” Sudah pasti Zara menyangka lelaki seperti Hazman yang sudah biasa tinggal di luar negara biasa minum arak. Hakikatnya, Hazman amat menjaga kelakuannya supaya tidak melanggar hukum halal dan haram.
                Zara membawa dua pinggan penuh berisi makanan menghampiri sebuah meja yang kosong. Ryan duduk di sebelahnya sambil meletakkan dua gelas blue heaven. “Air apa ni?” Zara merenung air berwarna biru itu. Di dalam gelas panjang itu turut terkandung ketulan kiub kecil berwarna putih jernih.
                “Minum saja. Kalau kau mabuk, untung besar aku malam ni.” Ryan mengusik.
                “Eh, miang juga kau ni ya!” Zara menampar bahu Ryan.
                Terasa sengal bahu Ryan akibat ditampar oleh Zara.
                Mereka menikmati makanan sambil berbual-bual santai. Ryan memperkenalkan setiap orang yang lalu di mejanya dengan cerita-cerita lucu; kenangan mereka sewaktu belajar dahulu. Ada antara mereka yang singgah dan bertanyakan khabar. Beberapa kali juga mereka salah anggap mengatakan Zara itu Nurjia.
                Ramai juga yang tidak tahu Ryan sudah berpisah dengan Nurjia, fikir Zara. Mujur Ryan hanya berwajah selamba setiap kali mereka menyebut nama Nurjia di hadapannya. Kerlipan lampu kamera memeranjatkan Zara. Lekas-lekas dia menyembunyikan wajah di belakang Ryan. Zara mulai cuak. Jantungnya berdegup pantas.
                “Kenapa ni?” Ryan terkejut dengan tindakan Zara. Dia cuba memandang ke belakang. Tetapi tangan Zara begitu kuat memegang bahunya supaya dia tidak menoleh.
                “Pemalunya teman you, Encik Ryan,” tegur jurugambar yang baru merakamkan gambar mereka tadi.
                Ryan sekadar tersenyum.
                “Suruh dia padam gambar tu. Tolong!” Zara bersuara.
                “Kenapa?” Ryan berasa hairan.
                “Aku pakai susuk. Menjadi pantang larang kalau gambar aku diambil. Nanti bukan wajah aku yang keluar, tapi wajah hantu susuk.”
                Tergelak besar Ryan mendengar alasan Zara.
                “Tolonglah, Ryan. Suruh dia padam gambar aku!” Zara merayu.
                “Jim, padam gambar tu. Nanti Tan Sri tengok, dia tak suka.” Ryan menggamit jurukamera tadi.
                “Laa...tak kan Tan Sri marah? Ni bukan prom night.” Jim nampaknya tidak berpuas hati.
                “Tolong, Jim. Do me a favor,” pinta Ryan lagi.
                “Okey!” Dengan berat hati Jim mencari gambar-gambar yang baru diambilnya tadi.
                “Tunggu!” Tiba-tiba Ryan menghalang. Dia bangun dan menghampiri Jim. Ryan berbisik sesuatu ke telinga Jim. Lelaki itu mengangguk dan tersenyum sebelum beredar.
                “Dah padam?” Bulat mata Zara merenung Ryan yang duduk kembali di tempatnya.
                “Dah. Kau kenapa? Tak akan bergambar dengan aku pun takut?”
                “Kan aku dah kata. Aku pakai susuk...”
                “Merepek!” Ryan memotong kata-kata Zara. Dia menyambung gelak. “You are hilarious, honey!”
                “Ei...apa honey, honey? Aku bukan honey kau!” Zara memberikan amaran.
                Ryan masih tergelak.
                “Ryan? Zara?” Suara Rezman menyebabkan Ryan berhenti gelak.
                “Woo...semput aku.” Dia menekan perutnya yang terasa kejang tadi. Ryan berdiri. “Aku ingat kau tak datang. Tadi kata malas.” Ryan terkejut melihat Rezman datang bersama Dena. Buat pertama kali setelah sekian lama tidak bertemu, Ryan bersemuka dengan Dena.
                “Memang aku malas. Tadi Hazman telefon aku setiap minit. Dah macam ceti nak kutip hutang.” Rezman duduk di sisi Zara. Sedikit pun dia tidak mempedulikan Dena di sisinya.
                “Kenapa tak jawab panggilan aku tadi?” Rezman merenung Zara yang kelihatan begitu jelita malam itu.
                “Baru nak jawab bateri aku dah ‘kong’,” bohong Zara. Dia memandang  ke arah wanita di sisi Rezman. Sejak tadi dia perasan yang wanita itu tidak lepas-lepas memandang Ryan. Siapa dia?
                “Siapa yang telefon dulu? Aku ataupun Ryan?” Rezman masih tidak berpuas hati. Dia amat pasti Zara sengaja tidak mahu menjawab panggilannya tadi.
                “Penting sangat ke?” Zara berasa tidak selesa.
                “Zara, ini isteri Rezman, Dena.” Ryan segera mencelah. Dia tidak selesa dengan renungan Dena yang seperti mengharapkan kasihnya.
                “Oh?” Segera Zara menghulurkan tangannya untuk bersalaman dengan Dena. “Saya Zara. Akhirnya dapat juga saya bertemu dengan puan. Bertuah kau sebab dapat isteri secantik Puan Dena, Rez.” Zara sengaja berkata begitu kerana mahu Rezman sedar status dirinya sebenar.
                Sambutan tangan Dena begitu dingin dan cepat. Seolah-olah dia tidak sudi menyentuh tangan Zara. Zara rasa serba salah. Tentu Dena sudah tahu mengenai cubaan Rezman hendak memikat dirinya. Dia harus lakukan sesuatu bagi mengelakkan salah sangka itu daripada berterusan. Rasa tidak sedap duduk pula. Mungkin dia boleh lakukan sesuatu bagi mengusir perasaan janggal itu. Lantas Zara berdiri.
                “Ryan sayang. Nak menari tak?” soalnya spontan.
                “Boleh. Apa salahnya. Aku sangka kau tak mahu ajak.” Wajah Ryan yang nampak terkejut hanya terpamer buat beberapa saat sebelum dia tersenyum lalu menarik tangan Zara. Mereka menuju ke lantai tarian menyertai rakan-rakan yang sudah pun menari mengikut rentak perlahan.
                “Maafkan aku sangat-sangat.” Zara meletakkan dahinya di atas bahu Ryan buat seketika. “Aku terpaksa lakukannya. Nampaknya isteri Rez dah pandang aku semacam. Aku tak mahu dia anggap aku mahu merampas suami dia.”
                Ryan terkedu. Sebenarnya dia juga harus meminta maaf kerana telah menggunakan Zara demi kepentingan peribadinya. Lagipun Zara tidak perlu berasa takut kerana Dena bukan marah kepadanya. Sebaliknya sasaran Dena adalah diri Ryan sendiri.
                “Tak mengapa. Aku faham. Kalau kau nak kita berlakon malam ni, aku boleh bantu.”
                “Tentu Rez tak suka, kan?”
                Ryan memandang ke arah meja yang diduduki oleh Rezman dan Dena. Kedua-dua mereka memandang dia dan Zara dengan renungan tidak puas hati. “Nampaknya begitulah.” Kini Rezman dan Dena sama-sama berkongsi perasaan jengkel. Rezman pasti marah kepadanya. Dena sudah tentu bengang dengan Zara.
                Esok Ryan akan bertemu Rezman. Dia tidak mahu Rezman menyangka yang dia sengaja mahu memikat Zara.
                Sekali lagi lampu kamera menyala. Kali ini bukan Jim yang mengambil gambar. Sebaliknya seorang jurugambar yang tidak Ryan kenali. Zara terpaksa menyembunyikan wajahnya dengan menundukkan kepalanya ke dada Ryan.
                “Nanti aku jadi hantu susuk!” Zara menarik tubuh Ryan supaya membelakangi jurugambar yang begitu galak mengambil gambar mereka.
                Ryan tersenyum lucu. Dia meletakkan sebelah tangannya di atas bahu Zara bagi melindungi wajah gadis itu. Sebaik sahaja jurugambar itu beredar, Zara cepat-cepat mengalihkan kepalanya dari dada Ryan. Malu pula rasanya. Namun dia segera membuat wajah selamba, tanpa segaris perasaan.
                “Mujur aku tak bertukar!” Zara membetulkan rambutnya.
                “Kau ingat kau Ultraman? Boleh bertukar?” Ryan senyum mengusik.
                “Bertukar jadi Ultraman tu, kira okeylah juga kalau nak dibandingkan bertukar jadi hantu susuk.”
                “Ada-ada saja kau ni.” Ryan masih tersenyum.
                “Sebenarnya aku masih lapar lagi. Tadi tak puas makan,” adu Zara. Perutnya sudah berbunyi-bunyi lagi.
                “Okey. Nak duduk tempat tadi?”
                “Boleh. Dengan syarat, teruskan lakonan.” Zara memang tidak mahu mencari gaduh dengan Dena. Ribut pula nanti jika berlaku aksi tarik-tarik rambut di majlis itu.
                Ryan dan Zara bergandingan kembali ke meja mereka. Zara segera mengambil tempat Ryan. Dia tidak mahu duduk di sisi Rezman.
                “Encik Rez, kenapa tak ajak isteri you menari?” Sengaja Zara berkata demikian.
                “Aku nak menari dengan kau, boleh?” Sebaliknya lain pula yang dituturkan oleh Rezman. Semakin galak matanya memandang Zara yang nampak serba salah.
                “Ajaklah isteri you menari dulu.” Zara menyembunyikan perasaan serba salah yang dirasainya dengan senyuman. Dia sempat menjeling wajah Dena yang masam mencuka. Sudah pasti wanita itu sedang marah kepadanya.
                “I tak kisah kalau you nak menari dengan Rez.” Dena memandang Zara.
                Zara terpaku. Dia hilang kata-kata. Dena sengaja berkata demikian kerana hendak menyindir dia?
                Rezman sudah pun tersenyum kemenangan. Zara semakin tidak selesa. Apakah jenis permainan ini? Dena isteri jenis apa hingga boleh mengizinkan suaminya berseronok dengan wanita lain?               

No comments:

Post a Comment