Novel akan saya di ILHAM

Novel akan saya di ILHAM
Klik pada banner untuk ke sana

Followers

@melarik enigma |

November 10, 2012

Tolong Pikat Hatinya @ Kisah Ryan - Episod 4


REZMAN sudah pun menempah meja di The Gulai House. Dia tersenyum menyambut ketibaan Ryan dan Zara.

“Aku nak pergi ladies kejap!” Belum sempat duduk, Zara sudah meminta diri sebentar.

“Apa hal? Tiba-tiba ajak makan?” Ryan bertanya.

“Lama tak jumpa kau dan...Zara.” Rezman tersenyum. “Aku dah buat pesanan. Korang tiba lewat sangat.”

“Kau nak jumpa aku ataupun nak jumpa Zara?” soalan sinis Ryan disambut oleh Rezman dengan senyuman lebar.

“Aku memang nak jumpa Zara. Cuma dia tu payah sikitlah, bro. Dah banyak kali dia tolak pelawaan aku. Jadi aku gunakan kau.”

Ryan menggeleng kepala. Jika tidak kerana Rezman ialah sahabat baiknya yang sudah banyak kali menyelamatkan dirinya, sudah  lama dia menumbuk wajah lelaki mata keranjang itu.

“Tentulah dia menolak. Kau kan dah ada bini!” Ryan menekan sedikit perkataan ‘bini’ dengan harapan Rezman sedar diri.

“Tu bini tahanan.”

“Sampai bila kau nak buat Dena macam tu?” Suara Ryan mula serius; mempersoalkan kehidupan berumah tangga sahabatnya. Perkahwinan antara Rezman dengan Dena berpunca daripada dirinya juga. Secara tidak langsung, Ryan rasa bertanggungjawab.

“Sampai hati aku puas. Dia dah banyak buat hidup kita merana!” Kata-kata Rezman bersulam dendam.

Ryan mengeluh berat. Dia sudah lama memaafkan Dena atas segala perbuatannya. Namun dia gagal memujuk Rezman berbuat perkara yang sama. “Selagi Dena masih bersama kau, aku jamin, kau tak akan dapat Zara. Dia bukan gadis mata duitan yang mudah kau pikat begitu saja.”

Rezman tersenyum nakal. “Semua perempuan suka duit, Ryan. Dah kaya pun mahu lagi kaya. Kau rapat dengan Zara. Tentu kau tahu apa yang dia mahukan daripada lelaki.”

Ryan menggeleng kepala. “Kau ingat, aku bapak ayam? Aku tak akan khianati kepercayaan dia. Kalau kau nak Zara, kau usahalah sendiri. Aku tak mahu campur.”

Tergelak Rezman mendengar kata-kata Ryan. Macamlah dia jahat sangat. “Aku harap kau memang tak ada hati pada Zara. Kalau ada, aku tak teragak-agak bunuh kau!” Wajah Rezman serius.

“Aku memang tak ada hati dengan dia. Kami cuma bersahabat. Lagipun hati aku....” Ryan membiarkan ayatnya tidak bersambung.

“Kau masih mengharapkan kasih Gia?” Rezman menggeleng kesal. “Hentikanlah, bro! Usah seksa perasaan kau lagi. Dia dah pergi daripada hidup kau. Entah kat mana dia sekarang ni. Kau pun gagal kesan dia, kan?” Kali ini Rezman pula rasa simpati terhadap Ryan yang masih mengharap kasih yang tidak pasti.

“Aku masih tak dapat lupakan dia. Aku terlalu cintakan dia!”

Langkah Zara terhenti di sisi Ryan. “Alamak! Syahdunya!” Dia terus duduk di antara Ryan dengan Rezman.

“Terharu aku  mendengarnya!” Zara menarik wajah sedih.

Rezman sudah ketawa besar. Suka benar dia dengan lawak Zara yang selamba. Hatinya semakin terpaut.

“Zara!” Renungan tajam Ryan menikam wajah Zara yang masih selamba.

“Maaf, bos. Jangan pecat saya!” Nada suara Zara mendatar, tanpa perasaan.

Semakin kuat pula ketawa Rezman. Entah apa yang lucu, Zara sendiri tidak tahu. Adakah Rezman sengaja buat begitu semata-mata mahu menarik perhatiannya?

“Encik Rez...apa khabar isteri encik yang cantik jelita tu?” Pertanyaan Zara menyebabkan tawa Rezman ternoktah.

Ryan pula yang tergelak. “Giliran kau pula yang kena. Bagus sangatlah tu!”

“Baik-baik saja. Dia dah setuju benarkan aku kahwin satu lagi. Zara, nak jadi isteri kedua aku tak?” Wajah Rezman serius memandang Zara.

Zara tersenyum, seolah-olah mengejek. “Terima kasih kerana buat tawaran. Aku masih belum bersedia nak bergelar nombor dua.” Wajahnya serius. “Bila boleh makan ni? Aku lapar giler!” Zara memberikan renungan amaran kepada Ryan menunjukkan dia tidak selesa dengan kata-kata Rezman.

Rezman yang menyedari dia sudah melampau, terasa menyesal kerana mengeruhkan suasana. Dia tahu Zara sudah berkecil hati dengan kata-katanya sebentar tadi. “Maafkan aku. Aku tak bermaksud nak hina kau. Selama ni kau tak pernah beri aku peluang untuk mengenali kau dengan lebih dekat.” Nada suara Rezman bertukar perlahan tetapi tegas.

Ryan sendiri terkejut mendengarnya. Buat pertama kali dia mendengar Rezman mengeluarkan kata-kata itu di hadapan seorang gadis. Adakah benar Rezman sudah menemui cinta?

Zara rasa serba salah. Memang selama ini dia sengaja mengelak daripada bertemu dengan Rezman. Selalunya kalau Rezman mengajak berjumpa, dia pasti mengheret Ryan bersama. Disebabkan dia selalu sahaja mengelak pelawaan lelaki itu, Rezman sudah menggunakan taktik baharu iaitu menggunakan Ryan bagi mengundangnya. Kasihan Ryan ditarik ke hulu ke hilir seperti roda.

“Boleh aku minta diri dulu?” Ryan bangun perlahan-lahan. Rasanya misi sudah selesai.

“Tunggu!” Zara menarik tangan Ryan dengan kuat sehingga memaksa lelaki itu duduk semula di tempatnya. Ryan sungguh terkejut dengan tindakan Zara. Selama ini tidak pernah Zara memegang tangannya.

Menyedari akan kesilapannya, Zara segera melepaskan tangan Ryan. Wajahnya berubah merah. Dia memaki hamun dirinya berkali-kali. Tubuhnya terasa kegelian. Dia bukan jijik kerana memegang Ryan sebaliknya dia jijik dengan dirinya sendiri. Kau tak layak sentuh dia! Suara kecil itu menjerit di kepalanya. Kau tu kotor tahu tak? Zara semakin dihimpit perasaan. Wajahnya bungkam.

“Aku nak pergi ladies sekejap.” Dia terus bangun meninggalkan kedua-dua lelaki itu.

“Tengok...apa kau dah buat?” Ryan berpeluk tubuh memandang Rezman. “Aku tak pernah tengok muka dia berubah sampai macam tu. Kau benar-benar serius mahukan Zara?”

“Aku serius tahap gila-gila. Kalau kau dah temui cinta menerusi Gia, aku pun dah jumpa cinta aku menerusi Zara.” Rezman membuat pengakuan ikhlas.

Dahi Ryan berkerut. “Kau tak begitu mengenali dia. Bagaimana kau tafsirkan perasaan tu sebagai cinta? Entah-entah nafsu.” Dia merenung Rezman. Wajah lelaki itu nampak tidak bersemangat. Seolah-olah yang berada di hadapannya itu bukan Rezman. “Apa yang kau suka pada Zara? Dena lebih seksi daripada dia, lebih menggoda.”

“Entah. Aku pun tak tahu. Tapi pertama kali aku pandang muka dia masa pelancaran Teratak Suri, hati aku dah terpikat. Aku tak boleh jelaskan. Buat pertama kalinya, aku hilang kata-kata depan seorang gadis. Tentu ada sesuatu mengenai dia, kan?” Selalunya laju sahaja Rezman menuturkan kalimah-kalimah memikat yang membuatkan ramai wanita tunduk di kakinya. Tetapi apabila berhadapan dengan Zara, lidahnya jadi kelu. Semua kata-kata yang terkeluar tidak kena. Lain yang mahu disampaikan, lain yang terkeluar dari bibirnya.

“Yup. Something definitely going on. Perhaps you have meet love.”

“Tolong aku, bro! Yakinkan dia supaya keluar dengan aku. Sekali aje. Lepas aku luahkan isi hati aku padanya, aku janji tak akan kacau dia lagi seandainya dia menolak.” Rezman  merayu.

Bulat mata Ryan merenung Rezman. “Fuh, kau dah berubah.”

Rezman tersenyum pasrah. “Kalau cinta Gia buat kau tungging terbalik, sama juga dengan aku. Kau tentu faham apa yang aku rasai sekarang ni.”

Tidak sempat Ryan hendak membalas, datang pelayan meletakkan hidangan yang dipesan oleh Rezman ke atas meja. Ketika itu juga Zara muncul. Wajahnya ceria.

“Laparnya! Jom makan!” Dengan selamba dia terus menyuap nasi ke mulut tanpa mempedulikan renungan Rezman dan Ryan. Mereka tentu pelik dengan perubahan sikapnya yang mendadak.
Lantak koranglah. Aku dah lapar. Zara terus makan dengan penuh selera.

ZARA bersandar lesu di atas sofa. Tubuhnya terasa keletihan sungguhpun dia tidak membuat apa-apa kerja hari itu. Separuh masa pejabatnya dihabiskan dengan makan tengah hari yang amat panjang bersama Rezman dan Ryan. Lelaki R&R − rehat dan rawat. Siapa pula yang rehat, siapa pula yang rawat? Dia tergelak sendirian.

Zara, kau tak boleh terlibat dengan mana-mana lelaki lagi. Hentikan sebelum terlewat. Kau nak lari lagi lepas ni? Suara hati mula menjerit. Zara mengurut dahinya. Dia sudah berjanji pada diri sendiri, ini destinasi terakhir. Tiada lagi perpindahan, tiada lagi persinggahan. Dia sudah puas berlari dan bersembunyi. Sudah sampai masanya dia hentikan segala-galanya. Zara perlu ada hidup yang sempurna.

RUANG biliknya dipenuhi kotak-kotak coklat berbagai jenama dan perisa. Dia baru saja masuk ke pejabat tengah hari itu selepas menguruskan acara promosi hartanah Millenium Group di Karnival Hartanah bertempat di PICC.  Zara menarik kad yang terlekat di atas salah satu kotak coklat.

“Forgive me.” Dia membaca. Tiada tanda tangan mahupun nama pengirim. Zara menarik lagi sekeping kad. “Maafkan aku.” Juga seperti tadi, tiada nama pengirim. Dia menarik sekeping lagi. “Gomen nasai.”

Seterusnya, “Lo siento.” “Je suis désolé.” Kesemua ucapan yang tertera di atas kad ialah huluran maaf dalam pelbagai bahasa. Pengirimnya tidak lain tidak bukan semestinya Rezman.

Telefon bimbitnya berbunyi. Zara memandang skrin. Nombor yang tidak dikenali terpapar. Jika pembekal ataupun kontraktor yang menelefon, sudah tentu mereka menggunakan nombor telefon bimbit yang diberikan oleh Millenium Group. Ini nombor peribadinya. Siapa pula yang memanggil?

“Helo?” Dia tertanya-tanya.

“Kau dah terima maaf aku?” Suara Rezman bergema di hujung talian.

“Macam  mana kau boleh dapat nombor ni?” Zara berasa marah.

“Aku paksa Ryan. Kau jangan marah dia.”

Zara mengeluh berat. Nombor peribadinya sudah berpindah tangan. Selama ini hanya Ryan sahaja yang tahu nombor itu. Dia benar-benar tidak berpuas hati. Sudah malas rasanya menukar nombor berkali-kali.

“Zara, berikan aku peluang untuk mengenali kau. Jumpa aku sekali saja. Lepas tu, kalau kau tak suka aku, aku tak akan ganggu kau lagi.”

“Sekali saja?” Dia menduga.

“Iya. Sekali saja.” Sedaya upaya Rezman  mahu  meyakinkan Zara.

“Okey.” Akhirnya dia memberikan keputusan, memberikan Rezman peluang meluahkan isi hatinya dan memberikan dirinya peluang menikmati kehidupan yang sempurna. Moga berbaloi tindakannya ini.
“Malam esok aku jemput kau jam 8.30 malam. Jumpa esok!”

Sebaik sahaja talian dimatikan, Zara mencapai telefon di atas mejanya. Nombor sambungan terus Ryan didail.

“Ya, ada apa Zara?”

Zara dapat merasakan yang Ryan sedang tersenyum. “Aku nak bunuh kau!” Zara mengetap gigi.

Ryan tergelak. “Berilah dia peluang. Kasihan aku tengok dia sampai melutut nak minta nombor kau. Tak pernah aku tengok Rez macam ni. Kau dah berjaya tundukkan dia.” Ryan kagum. Entah apa jampi yang dikenakan oleh Zara, hati Rezman yang keras itu akhirnya berjaya dilembutkan.

“Ryan, berterus-teranglah pada aku. Apa Rez nak dengan aku? Dia nak tidur dengan aku?”

Sikap Zara yang terlalu berterus-terang itu mengagumkan Ryan. Zara tidak pernah berselindung ataupun berpura-pura di hadapannya. Jika dia kata tidak suka, bermakna memang dia tidak suka.

“Aku tak fikir begitu, Zara. Kau tak perlu bimbang. Rez bukan jenis yang suka memaksa. Kalau kau tak mahu, dia tak akan cuba. Memang dia kaki perempuan tapi dia tak berniat serong.”

“Kalau kau dah kata begitu...baiklah. Aku hargai jaminan yang kau berikan.”

Zara meletakkan telefon. Dia mengeluh berat memandang kotak-kotak coklat yang memenuhi biliknya. Hatinya berdebar-debar. Benarkah tindakannya kali ini? Dia bukan takut kepada Rezman. Sebaliknya dia takut kepada dirinya sendiri.

2 comments: